Gott gott!

Lyxiga lussebullar

ca 50 stycken

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g lätt Kesella
2 påsar (1 g) saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 150 g smör
500 g mandelmassa

Pensling:
2 ägg
hackad mandel
pärlsocker

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor. Bred smör på dessa och riv över mandelmassa. Rulla sedan ihop plattorna och skär bullar och lägg i formar. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Strö på mandel och pärlsocker Grädda mitt i ugnen 5-8 min.



Lussebullar går inte hem hos mig men däremot dessa bullar dem blev riktigt mumsiga :).

Har hunnit med att baka "mamma-bröd" :).
Och det ska vara:
Ungefär så mycket margarin
Mjölk
vatten
på ett ungefär sirap
jäst
salt
det och lite till vetemjöl
ca si så där mkt rågiskt

Hm, dem blev goda men alltid då man frågar dem äldre, kloka och visa personer så lyckas man alltid få till svar "på ett ungefär sådär mycket". Går aldrig att få exakta mått inte ;).




Strumpan ska få en diskbänk. Moffi har gjort :).
Hon kommer blir såååå glad.
-Mamma vill du smaka guldvaskarpanna som jag har lagat. Men det är inge kavial i.
Hon vet att den här mamman inte kan med kaviar...det och mamma scans köttbullar huga.

Puss och kram!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0