Blixtrar och dunder


Hallelåja :)
Jag är glad för att jag inte har någon hemsk huvudvärk.
Jag lider att se min gubbe ha så ont...alltså han har varit förkyld
i hundrafem år typ och lock i örat i nittiofem ca.
Nämen allvarligt han var för en vecka sen och kolla om det var en vaxpropp
men icke hon kunde inte se ngt. hon sa att det var vätska i mellanörat.
Att han ska göra blåsövningar, ta nässpary, gäspa etc
Idag fick han sådan värk (har det fortfarande) och det hjälper inte med värktabletter.
Det blir ingen krog för våran del...men det var lite osäkert hela tiden iaf.
Vi får koka ihop något trevligt snart.
Ska klura ut ett party-tema :D
Vi har iaf rena sängkläder som vi kan krypa upp i...nice!!
När det gäller mitt flimmer som jag fick på dagen så ska jag lägga in text
från wikipedia ang migrän.
Just idag när jag fick det så kan jag pricka in många faktorer som utlöst det.

*stress (det släppte när vi satt i bilen och hade bara lite kvar att handla på coop)
*mens...har haft ont i mina bröst som f-n senaste dagarna och mens är på gång
och migrän har ökat allt efter jag fött barn.
*lågt blodsocker check sambon var in å köpte tilltugg när jag vänta i bilen med flimmer
*väderomslag/starkt solljus check idag var en riktigt fin dag men säkert en chock ;)

Det känns "skönt" på ett sätt när man läser om migrän etc och fattar sammanhanget
men det gäller bara att uppsöka läkare och få rätt medicin/råd om saker att tänka på.
Och sen biten med högt blodtryck...nämen nu jädrans är det hälsosamma jag som ska agera.
Onsdag nästa vecka går startskottet för BBL ;) Big Beautiful Ladies

Puss å kram

Ögonmigrän

Ögonmigrän (auramigrän eller retinal migrän) drabbar en av tio personer med migrän och ofta folk med högt blodtryck. Ögonmigrän yttrar sig typiskt som ett flimrande någonstans i synfältet, följt av ett gradvis ökande område med synfältsbortfall. Synfältsstörningen varar sällan mer än 20-30 minuter, Den följs ibland av en del huvudvärk. Tillståndet tycks bero på tillfälligt förändrad elasticitet i en del av hjärnans blodkärl. Ögonmigrän är helt ofarlig och leder varken till bestående synpåverkan eller till annan sjukdom. Om migränattackerna tenderar att komma ofta kan förebyggande medicinering eventuellt prövas. I så fall sker detta i samråd med neurolog. Ögonmigrän är vanligast hos yngre människor.

 

Utlösande faktorer

Flertalet personer med migrän kan ange en eller flera faktorer som de uppfattar utlöser deras migränanfall. Dessa faktorer varierar mycket från person till person, men vissa är mer vanliga än andra.

  • Stress. Ofta kommer anfallen efter att man får tillfälle att slappna av efter en stressig period. Många klarar sig till exempel från anfall under arbetsveckan men drabbas till helgen.

  • Hormonförändringar. Det är vanligt att kvinnor får migrän vid mens och ägglossning. Många kvinnors migrän förbättras oftast under och efter graviditet medan andra får ökade besvär efter förlossning.

  • Lågt blodsocker.

  • Väderomslag

  • Starkt solljus.

  • Sömnbrist.

  • Vissa läkemedel.

  • Tobak.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0