Finnmyrten!

Vi kikade in i en bekants nyöppnade handarbetsaffär i Ötå!
Köpte en blomma & överraskade, Roger var dock inte där just då.


Hittat från nätet:
"Maria Larsson flyttar till Övertorneå efter 29 år i förskingringen. Till sommaren går en dröm i uppfyllelse. Hon öppnar en handarbetsaffär i centrum.

-Jag är uppväxt med en farmor som kunde sticka strumpor i sömnen, säger 49-åriga Maria.

Maria tillhör generationen som flyttade från Tornedalen under tidigt 1980-tal då staten pumpade in bidrag för att få folk att söka sig från arbetslösheten. Ekfors-tjejen har efter det bott i Kiruna i två omgångar där hon jobbat inom vården samt på Rikspolisstyrelsen. Därefter blev det Hallstavik där hon praktiserade i en handarbetsaffär.

-Jag handarbetar mycket och det var under praktiken jag kom på att öppna en egen butik. I Övertorneå finns ju ingen sådan. Många tycker min idé är jättebra.

Affären kommer att heta Finnmyrtens handarbetshörna apropå att finnmyrten ofta graveras in på bestick och smycken tillverkade vid gränsen.

Att det blir just Övertorneå beror dels på att sambon Roger Hjort just nu befinner sig mellan två jobb och har rötterna i Armasjärvi. Dessutom har Marias pappa Ingemar Andersson i Ekfors utanför Hedenäset flaggat för att huset börjar bli för stort och att han flyttar till lägenhet. Så i maj återvänder Maria till sitt barndomshem med sin Roger.

Två kilometer till grannen

-Vi blir det tredje permanenta hushållet i Ekfors och får två kilometer till närmaste granne. Det blir väldigt luftigt, men det stör mig inte.

Maria är personligen mer inriktad på att virka och brodera även om stickning också är kul.

Hon ser fram emot att sambon Roger hjälper till med butiken.

-Jag får kanske lära honom virka grytlappar, ha ha. Nej, men han är duktig på skyltning så där kan han säkert bidra.

Vad ser du fram emot mest med flytten?

-Att jag äntligen får göra det jag vill – bli min egen dräng"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0