Tisdag!

Hej!

Måndagen rusade iväg, och nu är det äntligen tisdag ;)!?
Igår tog jag och mor bussen ut till solbacken vart man kan hitta en del butiker.
Vi ute efter att handla mat samt målarfärg (vaddå jag måla??).
Efter att syster fört gossar till dagis så följde hon med och guidade oss i att åka buss ;).
Vi hoppa på här för att sen byta buss i frostkåge annars hade vi hamnat i Byske och väl ute på E4 så var vi tvugna att hålla utkik efter solbacken skylt. För om man inte exakt "plingar" innan skylten ja då stannar inte busschaufförer heller utan bara gasar på. Så det var med spänning vi väntade på skylten för att veta om vi kunde hoppa av vart vi skulle :P. Lite ironiskt sådär, men vi kom vart vi skulle.

   

     

Efter inhandlandet så gick vi upp till E4 för att tajma in bussen som gick "hemmåt".
Mor bar lite lättare saker och jag fick äran att bära liiite tyngre. En ryggsäck som vägde 10.2Kg och färghinkar i varsin hand...var tvungen att väga väskan. Nog att jag kände att den var tung men man måste ju få det bekräftat också vilken bedrift man gjort ;). Tokfia!



Det gick bra igår första dagen för pigan på nya dagiset. Hon har två kompisar som hon har umgåtts med när hon är hos sin far, vilket underlättade det hela.
Hon hade sagt till M som var med henne på inskol. -"mamma brukar inte vara på dagis när hon ska hämta"...
Det var som att hon hade nog klarat av att vara där själv redan första dagen :).
När vi ska hem till helgen kan jag tänka mig att pigan är rätt så trött, mest mentalt trött säkert.

Jag har inte läst tidningar så mkt men det verkar vara på tapeten det här med jobbcoacher etc?!
Jag läste i aftonbladet lite snabbt om hur vissa coacher använder hypnos, healing, otillåten terapi och olika andra metoder. Hur dömda får miljoner. Samt någon frågeställning "tror du att coacher är en bra metod att bekämpa arbetslöshet?" osv.
Av 18500 pers hade 9,5% svarat Ja och resterande 90,5% nej.
Media kan proppa på olika fakta/information, fast det är dem väl till för.  
Men jag säger såhär det är ju upp till var och en och ta till sig informationen hur man vill.  
Jag väntar på den dagen som någon kanske kommer att säga -ja det här med coachingen du får jag läste att det bara är massa mambojambo...
Men som sagt det är väl vad man har för relation till det man läser. 
Fast det är uruselt om dem ska dra alla "jobbcoaching" över en kam och säga att usch vad dåligt, det har dem väl inte har gjort men om dem har gjort stort av dem som inte uppfyller villkoren.
Parallellt kan dem granska alla dem som faktiskt utför sitt jobb, fast det är ju inte lika roligt att skriva om.
Det är skrämmande om dessa företag inte i första hand uppfyller alla dessa krav som dem har för att få dessa pengar som dem faktiskt får från regeringen. Krav som att bli coachad i hur hittar man jobb, hur man blir bättre att söka jobb, viktigt att tänka på när man skriver CV, träna i intervju etc.

Jag har varit på en träff hos den coach som jag har. Kanske inte har hunnit hända så mkt. 
Jag känner att jag blir peppad på ett sätt som af inte gjorde. Att vi tillsammans går igenom vem är jag och vad behöver jag.
Summasumarum jag är nöjd! 
Allvarligt, skärpning alla företag som inte gör det som står i avtalet det är en del av regeringens tre miljarder kronor som (våra skattepengar?) går till massa mambojambo ;).

   
Det är min syster som fråga om jag vill måla gossarnas rum,
men sjävklart gör jag det :P!! Så jag har börjat riva tapet.

Ta hand om varandra!
Saknar älskar dig hjärtat!
Pussa hunden från mig...(jo just 1 han har astma 2 han brukar inte pussa på hunden allt för ofta iom det).

 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0