Älgjakt, blåbär och lite annat!

Hej hej!

Jag följde med på ett pass igår :)! Det var fint väder så det var inte så kallt heller.
Lite spännande ändå på ett sätt, sambon förklara att tjuren tittar ut med huvudet innan den tar sina älgkliv över rågången (tex).
Oj vad jag vänta på att få se det där huvudet, tittut liksom ;).
För varje ljud jag hörde så sa jag att han skulle vara beredd.
Jägaren själv vet nog vad han ska gå på :o.
Jag däremot var ju så förväntansfull. Var med förra året men satt i ett torn vid vägen, nu kom man så nära på ett annat sätt.

Hunden gjorde sitt jobb, tog ett tag men till slut så skällde den och gav inte upp. Vi var tvugna att göra en förflyttning ut mot vägen så stortjuren (?) inte skulle sticka iväg.
När dem sen rapporterar bytet så var det inte lika roligt längre en ko och en kalv ("mor och barn").
Hunden fortsatte att skälla, hur ska den veta att dem inte får skjuta ko! Dem har fri kalv att skjuta men det var delade meningar om det också.
En del menar på att låt den vara med mamman och växa till sig, hon brölar annars och söker efter den. Andra menar att man ska skjuta för hundens skull så den blir mer taggad, ja det ger ju lite kött också.
Nå dem sköt inte den, denna gång.







Var och plockade blåbär idag, dem har ännu inte fryst men nära på.
Hittade ngr liter, lingon finns det men jag äter mer än sällan det så...



Hm, sträckan som jag går är tydligen 6km med bilen tur och retur
men med mina steg och vad min stegräknare är inställd på så är det 5.11.
Så man ska inte titta allt för mycket på sin räknare...

Puss och kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0