Jiiipiii tjolahejsan



Gynekologisk cellprovskontroll
ger skydd mot cancer i livmoderhalsen. Tack vare att de flesta kvinnor i Sverige har deltagit i cellprovskontroll har livmoderhalscancer minskat kraftigt och blivit en ovanlig sjukdom.

Hur går provtagningen till?


Provet tas i gynekologisk undersökningsstol av en barnmorska. Provtagningen går snabbt, tar ofta bara någon minut, och har som enda syfte att ta ett cellprov från livmoderhalsen. Provet tas med hjälp av en spatel som närmast ser ut som en glasspinne. Denna stryks mot livmodertappen. Sedan används en mjuk, tunn borste som försiktigt borstar ur celler från livmoderhalsen. Många kvinnor kan uppleva ett visst obehag av den gynekologiska undersökningssituationen men provtagningen är inte smärtsam. Direkt efter undersökningen kan det uppstå en mycket liten blödning från den sköra slemhinnan i livmoderhalsen.

Check har varit på kontroll idag...helst hade jag velat göra bort det på morgonen men hade tid 15 och har därmed gruvat mig hela dagen. Tycker verkligen inte om att göra detta.
Fast när jag börja fundera så är väl detta en piss i missisippi, för man gör ju det av en anledning och den anledningen vill man bara ha bra svar på :-)
Men man är som lagom kaxig när man ligger där man ligger, tur är väl att det går fort.

Annars har veckan bara rusat iväg och jag följde med.
Fredag imorgon, skönt. Vi blir nog hemma i helg ska hinna städa :-P
Nu ska jag lacka mina naglar he he jag lyckas nog aldrig få sådär fin fina naglar
hux flux när dem börjar ta sig så blir det bara baska :(
Ha en fortsatt trevlig kväll puss puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0